I 2010 stod vi i Volvo Cars ved et veiskille. Etter mange år med eierskap under et av bilbransjens store industrisystemer hadde vi fått nytt eierskap etter oppkjøpet fra Geely.
Denne endringen medførte at vi måtte ta noen viktige valg, kanskje de viktigste på mange tiår. I veiskillet måtte vi velge mellom å finne nye allianser, eller å utvikle helt nye bilplattformer og motorer, basert på verdiene og genene i vårt varemerke: Sikkerhet, miljø og kvalitet.
XC90 – En suksess
Naturligvis valgte vi det siste. Vår strategi var å bli en teknologisk leder i bilindustrien, med utgangspunkt i Volvos kjerneverdier. Noen få år senere, i 2014, lanserte vi vår første nye og egenutviklede modell; Volvo XC90.
XC90 ble en suksess fra starten. Ja, egentlig allerede før starten, etter forhåndssalget å dømme. Like viktig som lanseringen, var løftet om at vi innen fire år skulle lansere nye modeller i alle segmenter. Med det skulle XC90 fra 2014 bli den eldste bilen i vårt modellutvalg.
Og vi har holdt vårt løfte. Men kanskje aller viktigst har vi satt nye standarder for både sikkerhet og miljø. Ja, det har vært krevende, men aller mest har det vært hyggelig å se at alle våre nye modeller har blitt salgssuksesser én etter én.
Nye løfter
I 2019 kommer vi med et nytt løfte: Alle nye modeller som lanseres fra og med i år vil ha del- eller helelektrifiserte drivlinjer. Dette er et stort løfte, men også svært viktig for å få til en bærekraftig utvikling.
I alt dette er det selvsagt på sin plass å takke alle eksisterende og nye kunder som har valgt å følge med oss på reisen. Men, nå starter det noen nye og vel så spennende reiser. Nye eierformer er på trappene, og vi jobber med mobilitetsløsninger som gjør at autonome biler raskt er på vei inn i samfunnet vårt. I den utviklingen vil neste generasjon XC90 spille en helt sentral rolle. Det ser vi fram til.
Men aller først står en liten oppfriskning av eksisterende XC90 for tur – bilen som startet det hele. Oppfriskingen ble lansert før helgen og vi gleder oss veldig! (Og gjør dessuten dette med sterke følelser 🙂 ).
Jeg håper mange av dere tar turen innom våre forhandlere, eller besøker oss i våre digitale kanaler, og opplever hvordan vi har forbedret vår allerede suksessfulle Volvo XC90.
Med vennlig hilsen, Øystein