Et år med elektrifisering, mobilitet og endring

Kjære Volvo-venn !

I mitt siste blogginnlegg beskrev jeg 2018 som et fartsfylt og utfordrende år. Trolig blir ikke 2019 særlig annerledes. Vi lever i en tid preget av store endringer. Det gir utfordringer og muligheter og er dessuten både spennende og lærerikt.

Jeg tror følgende tre områder vil sette et betydelig preg på bilåret 2019.

1. Elektrifisering

2019 blir det første året hvor vår elektrifiseringsstrategi slår igjennom i markedet for fullt. Vår strategi slår fast at alle Volvo-modeller som lanseres fra og med 2019 vil være hel- eller delelektriske. For oss er dette er en uhyre spennende og motiverende reise, spesielt når vi jobber i det norske markedet.  I 2019 vil det lanseres to elektriske biler fra Volvo Car Group. Vårt søstervaremerke vil lansere Polestar 2 på bilutstillingen i Genève i mars, og senere på året lanseres Volvo XC40 som vår første helelektriske bil. XC40 er ventet til Norge i 2020 og er en bil vi har store forventninger til.

Det kommer naturligvis andre spennende nyheter fra oss også, men inntil videre er det «hemmelig». Man vet jo aldri om en konkurrent kan finne på å slenge innom bloggen min 🙂

Det nærmer seg lansering av Volvo Cars første helelktriske bil – XC40 Pure Electric.

2. Nye mobilitetstjenester

Vi tror at nye eierformer for bil vil vokse sterkt i 2019. Dette gjelder innen bilabonnement, bildeling og andre former for mobilitetsløsninger. Nordmenn er «early adopters» og tar raskt i bruk nye løsninger og systemer, så vi ser en betydelig utvikling på disse områdene i 2019. Vi har allerede gjort mange spennende erfaringer gjennom Care by Volvo, vår egen bilabonnementstjeneste. Denne satsingen skal vi styrke i 2019.

Mange bransjeaktører, både nasjonalt og internasjonalt, vil gå fra å være tradisjonelle industrisystemer og billeverandører til å bli fremtidens leverandører av mobilitetstjenester. Det store spørsmålet er hvor raskt denne endringen vil skje. Volvo er en av aktørene som tror endringene vil skje raskere og raskere og at den vil prege oss allerede i året som kommer. Men, som jeg har påpekt tidligere, endringene må være bærekraftige. Vi må derfor ha en diskusjon der kjernespørsmålet er hvordan teknologien skal tjene samfunnet vårt og oss som enkeltmennesker.  Vi må unngå at endringene blir et teknologisk kappløp, for teknologiens skyld.

3. Nye roller i bransjen

I 2019 vil vi for alvor se de første store endringer for den norske bilbransjen. Både bilprodusenters og forhandleres roller vil bli endret. Mange bilforhandlere vil gå fra å være rene produktleverandører til også å bli tjenesteleverandører.  Dette skjer som en konsekvens av at flere og flere biler vil være koblet til internett eller «connected cars» som det heter på bransjespråket. Feildiagnoser og servicebehov vil defineres og bookes online, og mange av bilene vil ha ferdige diagnoser allerede før de kommer frem til bilforhandlernes verksteder.

Disse endringene kommer som en konsekvens av teknologiutvikling og digitalisering, men også at dere som kunder stiller nye krav til oss. Dette vil bli en utrolig spennende reise både for dere og oss, men også en reise som vil sette mange aktører kraftig på prøve når det gjelder endringsvilje og -evne.

I 2019 beveger vi oss enda nærmere vår nullvisjon: Ingen skal bli hardt skadet eller forulykket i en ny Volvo etter 2020. Denne visjonen er veldig viktig for oss og er selve kjernen i hva Volvo står for.

I forrige uke var mediebildet i Norge viet til den nye Regjeringsplattformen.  I den inngår det også et spennende element rundt bilavgifter.  Mer om det i neste blogg! 🙂

Med vennlig hilsen,  Øystein