For ett år siden gikk mange av oss i Volvo rundt med høye forventninger og spenning relatert til den forestående lanseringen av Volvo XC90.
Vi har i mange ulike sammenheng understreket hvor betydningsfull denne lanseringen var for oss – en helt ny Volvo – utviklet på vår egen teknologiske plattform og med et helt nytt motorprogram, også utviklet av oss.
Stor var gleden da vi helt fra starten av har blitt overøst med superlativer både fra kunder og fra norsk og internasjonal motorpresse. Etter hvert har vi også vunnet de aller fleste tester mot våre konkurrenter her hjemme, noe vi ydmykt tar imot.
En slik mottagelse er bare fantastisk, men ikke uten utfordringer. En etterspørsel langt utover våre egne prognoser har ført til lange leveringstider for noen av våre kunder, noe vi beklager dypt. Vi vet at våre kollegaer i Gøteborg gjør sitt ytterste hver dag for å øke produksjonskapasiteten slik at alle kunder skal få sine biler så raskt som overhode mulig. Dette gjelder i Norge som for resten av verden.
Volvo XC90 er årets bil i Norge
I denne måneden kunne vi i Norge juble over to nye hedersbevis. Folkejuryen, i regi av Dagbladet, kåret Volvo XC90 til årets bil i Norge! Vi takker for alle stemmene, og sammen med forhandlerne våre gleder vi oss stort. Det samme Dagbladet har også en fagjury, og vi gikk omkring i noen dager og ventet spent på hva denne juryen konkluderte med. Da dette resultatet ble offentliggjort ville gleden nesten ingen ende ta her på vårt kontor (se de glade kollegaer på bildet). Fagjuryen kåret nye Volvo XC90 til årets bil. Takk også til fagjuryen!
Så kjære Volvo-venner, vi går litt rundt i gledesrus for tiden, dere får ha oss unnskyldt! Samtidig kan jeg forsikre dere om at vi også føler sterkt på forpliktelsene og ansvaret vi har overfor alle våre kunder.
Igjen, takk både til folkejury og fagjury!
Med vennlig hilsen, Øystein
Fantastisk, gratulerer! Jeg ser en XC90 T8 i min fremtid når vi skal bytte ut vår Subaru Outback om et par år. Det er ingen tvil om at dette er den ideelle bilen for oss. Etter at vi byttet ut bil nummer to med en Renault Zoe, har denne overtatt for Subaruen som den bilen vi bruker mest, og jeg klarer ikke å se for meg at jeg noen gang skal kjøpe en ren fossilbil igjen. Likevel er jeg litt bekymret for å ikke ha råd, og dessuten trenger vi jo virkelig ikke en så kraftig bil. Derfor mitt spørsmål: Tror du det er mulighet for at man kommer til å lage en Twin Engine som bruker T5-ens bensinmotor i løpet av de neste par årene? En «T7»? Hvis vi snakker ned mot 800 000 kroner for en Momentum-utgave blir det jo virkelig ingen tvil!
Med vennlig hilsen,
Kjetil
Hei Kjetil,
Tusen takk for gratulasjonen!
Hyggelig også å høre at du liker vår ladbare hybrid. Med de endringene som nå er vedtatt i bilavgiftene, blir jo effektavgiften helt borte om to år, og da avtar behovet for å lage spesialløsninger for Norge.
XC90 vil derfor i overskuelig fremtid være en T8. Når det er sagt jobber vi alltid med å se på om vi kan lage nye oppsett som ytterligere møter kundenes behov og ønsker. Hva dette er kan jeg dessverre ikke røpe enda, bortsett fra å bekrefte at det vil komme en rekke spennende modeller og motorer fra oss i fremtiden
Med vennlig hilsen
Øystein
Takk for svar! Det blir spennende å se hva slags priser som gjelder om et par år! 🙂 Det ser ut som den viktigste konkurransen blir Tesla Model X, som er en fin bil, men jeg er litt skeptisk til deres falkevingedører under norske forhold…
En ting til: Det ser ut til at laderen bare er en 3.3 kW-lader. Jeg håper at dere vil prøve å få til kraftigere ladere. F.eks. hvis man skal kjøre til hytta, kan man kjøre i hybridmodus fram til nærbutikken, som kanskje har en lader, og så lade der mens man handler og ha full kapasitet opp på fjellet. Hvis det tar 2:30 time for å lade betyr det at man må kjøre i save-mode hele veien. Tilsvarende hvis man er på handletur til butikker et stykke fra hjemmet, kan en 11 kW-lader gjøre at man kan kjøre elektrisk hele veien. Eller at man skal kjøre ungene på trening etter at man har kommet fra jobb, da vil bilen være fulladet på en kort middag, hvis man har en kraftig hjemmelader, slik jeg har lagt opp til å ha. Det hadde vært utrolig fint om det var mulig å lade med 11 kW-lader, men 6.6 kW vil også hjelpe. Kanskje jeg kan ønske meg det for 2017-modellen? 😉
Hei igjen Ketil,
Takk for fine og kreative innspill ! Jeg tar dette videre med mine kolegaer i Gøteborg. Vi er alltid åpen for innspill fra våre kunder !
Med vennlig hilsen
Øystein
Glimrende! Be dem ta en prat med Renault om å lisensiere patentene bak Chameleon-laderen. De har gjort et solid stykke arbeid med den, og såvidt jeg skjønner har verken Renault eller Volvo ambisjoner om å konkurrere i samme segment, så det burde være win-win.