Dagens debatt mot ladbare hybridbiler må bli til en debatt om ladbare hybridbiler. Til nå har ordskiftet vært preget av mangel på kunnskap, dessverre.
Nå pågår det noe som minner sterkt om en velregissert kampanje mot ladbare hybridbiler i mediene og i det offentlige ordskiftet. De som hiver seg på, gjør dette med kunnskapsmangel. I verste fall mot bedre vitende.
De siste ukene har ulike aktører forsøkt å overbevise oss om at ladbare hybridbiler er en trussel mot våre felles klimamålsettinger. De ladbare hybridbilene fremstilles som miljøverstinger, sterkt subsidiert av myndighetene. Og kundene portretteres som kyniske avgifts-spekulanter uten et snev av miljøansvar.
Langt unna sannheten
Som sterkt miljøengasjert og som representant for en betydelig aktør i det norske bilmarkedet, kjenner jeg det som min plikt å komme med viktige korrigeringer til det vrengebildet som nå preger debatten. Målsettingene om nullutslippssamfunnet er for viktige til at ordskiftet trekkes ned med rene faktafeil og synsing.
Volvo Cars har siden 2012 vært betydelig leverandør av ladbare hybridbiler. I dag har vi kjøredata fra mer enn 7 000 slike biler i Europa. Et betydelig antall finnes i Norge.
Tallenes tale er klare – våre kunder kjører sine hybridbiler på strøm om lag 50 prosent av tiden, også her i landet. Likevel har mange av de ladbare hybridbilene fortsatt engangsavgift som er ti ganger høyere enn mindre biler med samme CO2-utslipp. Avgiften for en SUV er fortsatt mye høyere enn for en liten personbil.
Stor grad av kjøring på ren elektrisitet
Det finnes variasjoner fra marked til marked, men trenden viser tydelig stor grad av kjøring på ren elektrisitet for ladbare hybridbiler. Dette bør bidra til at selvutnevnte spesialister og andre synsere nå tar seg en pustepause i debatten.
De ladbare hybridene bidrar positivt til bærekraftig utvikling på veien til nullutslippssamfunnet. Kundene tar miljøansvar og får gunstig drivstofføkonomi på kjøpet. Dagens debatt mot ladbare hybridbiler må bli til en debatt om ladbare hybridbiler. Til nå har ordskiftet vært preget av mangel på kunnskap, dessverre.
La oss endre på dette
Vi må forsterke fokuset på de ladbare hybridbilenes positive bidrag i kampen for reduksjon av klimagasser. Vi må ikke skremme kundene bort fra viktige miljøvalg ved å gjør dem usikre. Til det er våre felles klimamålsettinger alt for viktige.
Med vennlig hilsen, Øystein
Hei.
Eg lurer på kor stor del av strømmen til el-bilane kjem frå kolkraftverk i Europa?
Hei Arne Olav,
Takk for spørsmål på bloggen min.
I enkelte land i Europa kan dette være en utfordring. Her hjemme har vi jo som du vet det meste av energien vår fra vannkraft. Men, jeg vi ser også at det i Europa jobbes aktivt med å øke andelen energi fra fornybare ressurser, slik at når dette går hånd i hånd vil vi ta viktige skritt mot målet å redusere våre utslipp
Med vennlig hilsen
Øystein
Dette er et spørsmål som fra tid til annen dukker opp på våre facebooksider. En av våre følgere hadde et veldig godt svar på akkurat dette med hvor «ren» norsk kraft. For å sitere vår følger Arne: «98% av norsk elproduksjon er fornybar. 96% vasskraft og 2% vindkraft. Vi importerar svært lite i høve til forbruket (produserar 140 TWh, importerte 6 TWh og eksporterte 22 TWh). Det meste av importen er overskotskraft frå Danmark når det bles kraftig i Danmark og Nord-Tyskland). Ein kan derfor vere heilt sikker på at den elektriske energien ein brukar i Noreg er tilnærma 100% fornybar.
Om ein kjøper opphavsgarantert kraft kan ein også vere 100% fornybar også på papiret»
Han underbygger det også med kilder:
Statistikk over produksjon, eksport og import for elektrisitet finns på SSB. F.eks. her:
https://www.ssb.no/energi…/statistikker/elektrisitet/aar
Statnett har grafar son viser krafflyten. Dei ligg her:
http://www.statnett.no/…/Data-fra…/Nordisk-kraftflyt/
Akkurat no (Søndag 24. april kl 18.30) importerar vi straum frå både Nederland og Danmark. Grunnen ser ein i denne grefen over Tysk eneriproduksjon. (Nederland har då omtrent same forhold)
https://www.energy-charts.de/power.htm
Det er nemleg framleis så tidleg på kvelden at solcellene produserar godt enno. Det er også relativt mykje vind, og på ein vårleg søndag er også forbruket i Europa lavt. Det gir kraftoverskot der og låge prisar. Derfor importerar vi billig straum, sidan den norske vasskraftprodusentane sparar vatn i magasina til prisen blir høgare.
Så der har dere mitt bidrag til debatten. Eller Dvs Arne sitt:-)
Ha en fin dag videre, mvh Glenn
Hei Glenn,
Takk for supplering av nyttige data for dette viktige området, veldig hyggelig at du tar deg tid til dette !
Med vennlig hilsen
Øystein
Støtter Øystein Herland 100% i denne saken. Ønsker meg en V40 plug-in hybrid når den tid kommer
Hei Hans Christian,
Takk for støtte, det setter jeg pris på og så håper jeg at vi skal innfri forventningene dine når den tid kommer
Med vennlig hilsen
Øystein
2015 til 2016 har min V60 Hybrid kjørt ca.14000km , 50 % av kjøringen har vært ren el drift resten ca. 7000 km er det brukt i underkant av 0,5 l pr mil eller helt nøyaktig 0,47l pr mil. Om en tenker dette sammen kommer en ned på ca. 0,235 l pr. mil. Dette er etter min vurdering bra utført av Volvo og er miljø vennlig .
Hei Jan og tusen takk for hyggelig tilbakemelding.
Nettopp det du skriver er det som er vårt budskap til politikere som skal fastsette avgifter for de forskjellige teknologier. Det du skriver viser at denne teknologien er viktig for å få ned utslippene fra biltrafikk og virker etter hensikten når den brukes slik du gjør
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei Øystein!
Godt skrevet! Så lenge kjøremønsteret for de fleste tilsier daglig kjøring på under 5 mil vil man jo ha store fordeler med en ladbar hybrid, så lenge man er påpasselig med å få ladet mellom kjøreturene. Det er selvfølgelig ingen ulempe at Volvo har valgt en meget potent kraftpakke som drivlinje i de «nye» hybridene. Det fikk jeg oppleve når jeg satt på med en kompis til Trysil i hans XC90 i vinter. Imponerende kraft! Jeg har selv konkludert med at jeg kan kjøre på strøm 60-70% av min kjøring, og jeg venter i spenning på at V90 hybrid kommer på markedet. I den anledning lurer jeg på hvorfor prisene ikke er klare enda. Skyldes dette varslede endringer i forbruksberegningen, og at man ikke vet hva konsekvensen kan bli for pris på denne type biler i 2017?
Mvh
Vegard Henaug
Hei Vegar,
Takk for kommentarer og innspill. Jeg deler fult ut ditt syn på dette og jeg kjører selv en ladbar Volvo V60 D6, men litt lading kjører jeg nå med et snittforbruk ned mot 0,2 l/mil som jo er bra med nesten 300 tilgjengelige hestekrefter
Når det gjelder prisene du etterlyser så er det rett og slett at våre prosesser på dette tar litt tid og dessuten at vi ikke ønsker å lansere priser for langt i forveien for lansering. Jeg vet at dette gjør noen utålmodige, men den som venter på noe godt…….
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei Øystein,
Godt skrevet! Jeg har virkelig troen på ladbare hybrider og vil svært gjerne kjøpe en V90 T8. Med en avstand til jobb på bare 17km, vil jeg kunne kjøre helelektrisk mye av tiden, men fremdeles dra på familietur i helgene uten rekkeviddeangst.
Med de siste dagers politiske utspill om forbud mot rene diesel- og bensinbiler i 2025 (eller gjøre det veldig kostbart å kjøpe/eie disse hvor de landet etter noen dager), tror jeg V90 T8 kommer til å bli veldig viktig for Volvo i Norge. Ser du har blitt spurt om dette tidligere, men kanskje du vet noe mer om når prisene blir klare nå som det har gått noen uker til?
Mvh,
Kristian
Hei Kristian,
Tusen takk for kommentarer på bloggen min ! Jeg kan dessverre ikke svare deg mere konkret på dette enn av vi i Volvo har en klar strategi om at de aller fleste av våre modeller skal komme i Twin Engine (ladbar hybrid) versjoner. Eksakt når vi lanserer er jo bade et spørsmål om produksjonskapasitet, men også litt taktisk i forhold til konkurrenter, så også om prisnivåer.
Jeg må derfor bare be deg om å vente i spenning.
Med vennlig hilsen og ønske om en God Sommer !
Øystein
Hei.
Når kan vi forvente XC-60 som ladbar hybrid? Og blir det evt med diesel eller bensin? Jeg er IKKE imponert over forbruket til XC-90, men syns at V60 D6 er en svært interessant kombinasjon mellom el og fossil.
Mvh
Lars Ellingsen
Hei Lars,
Hyggelig at du er interessert og spent på XC60 og eventuelt ny teknologi. Dessverre kan jeg ikke kommentere fremtidige modeller av hensyn til at dette er konkurransesensitivt. Jeg deler ditt syn på V60 D6, ja for den saks skyld også D5, som ladbar hybrid. Jeg kjører nå min andre D6, og lader jeg som jeg bør er mitt forbruk under 0,2 l/mil, ja i noen grad også 0, om jeg kjører elektrisk til og fra jobb. Jeg har også kjørt en XC90 T8 litt på test, og med lading hver dag på jobben, og litt kombinert kjøring kjørte jeg noen uker med forbruk på 0,21 l/mil, bar det også med 400kh.
Vi går en spennende tid i møte når det gjelder nye teknologier og jeg kommer fortløpende til å omtale det her på bloggen min.
Jeg ønsker deg er riktig fin sommer!
Øystein
Kjører min nye Mercedes E klasse fra 0.38- 0.45 diesel på langkjøring.
Hei og Godt Nyttår !
Hyggelig å høre fra deg her på bloggen og at du kjører gunstig med din bil. Jeg skulle jo kanskje ønsket at det hadde vært en Volvo, men det kan det kanskje bli neste gang 🙂
Med vennlig hilsen
Øystein
Jeg har idag en vanlig v60 d3, og er en av de som fortsatt sitter på gjerdet. Min kjøring er stort sett langkjøring ringsaker – gjøvik. Mitt spørsmål er: Hybrid ja men, hvor mange watt bruker volvo på lading og når jeg lader vanlig, hvor mange timer må bilen lades? Ser ut som folk glømmer at strømmen man bruker på lading også skal betales.
Hei Knut Ivar og Godt Nyttår !
Beklager at ditt og flere andre sine innlegg eller spørsmål her på bloggen ble sittende i mitt spam-filter, det skulle selvsagt ikke skjedd.
Når det gjelder spørsmålet ditt konkret, så deler jeg selvsagt ditt syn på ladbar hybrid når du så å si har utelukkende langkjøring. Når det gjelder turen Ringsaker – Gjøvik så er vel dette sånn ca. 4 mil.
Om dette er rett, kan du uproblematisk kjøre elektrisk den ene veien frem og om du kan lade på jobb, også kjøre elektrisk tilbake. Den kjøringen ville derfor være bra egnet til å kjøre med en ladbar hybrid, selv om du evnt. bare kjøre elektrisk den ene veien.
Jeg skulle nok anbefale deg at du låner en demobil hos forhandleren vår på Gjøvik og kanskje tester selv. Når det gjelder konkret strømforbruk på lading har jeg ikke detaljene for dette her og nå, men som generelt kan jeg si at forbruket av strøm og kostnadene ved lading er svært små sammenlignet med å kjøre på fossilt drivstoff. Det er drivstofføkonomien som for menge er avgjørende når de velger en ladbar hybrid i tillegg til selve miljøaspektet da naturlig vis
Med vennlig hilsen
Øystein
Har du 300 HK så kjører du deretter. Piggdekk må de også ha ellers så seiler de ut i første sving. Batteriene er tilpasset EU sine målinger og får omtrent plass i hanskerommet. Nei, vi har mange nok monsterbiler som tar opp 2 parkeringsplasser hver, type XC xx
Hei Nils og Godt Nyttår !
Takk for innspill på bloggen min selv om jeg nok ikke deler dine synspunkter her 🙂
Vi jobber kontinuerlig med å utvikle våre konsepter og vil nok også etter hvert kunne ha modeler som du foretrekker
Med vennlig hilsen
Øystein
Jeg har halvert forbruket i forhold til det jeg brukte med XC60 D4 og nå med V60 plug in.
Til og fra jobb elektrisk. Dette må være et godt miljøtiltak. Videre har en kraft (motor) til å trekke tilhenger etc. når det er behov for samt på lengre turer hvor en ikke har mulighet for lading. Burde være mulig å lade via hurtigladere (AC), det savner jeg.
Hei Jan og Godt Nyttår !
Takk for hyggelig innlegg på bloggen min og dessuten gratulerer med nok en Volvo
Beklager at innlegget ditt havnet i et spamfilter hos meg, derfor sen respons.
Det er veldig hyggelig å lese det du skriver og det samsvarer med mine egne erfaringer og dessuten det innsamlede data hos oss bekrefter, ladbare hybrider er et bra miljøbidrag.
Jeg noterer meg ditt innspill på hurtiglading og skal ta det videre til våre ingeniører i Gøteborg, så får vis se hva som er mulig og ikke mulig i fremtiden.
Takk igjen for innspill og la meg gjerne høre fra deg igjen om det er noe jeg kan bistå med
Med vennlig hilsen
Øystein
Vi har en Leaf som vi kjører ca 12 til 14 tusen km med pr. år og en Lexus, ikke oppladbar, men hybrid, som vi kjører 6 til 8000 km, langkjøring. Vi har også et snittforbruk på under 0,25. Hadde vi byttet Lexusen med en liten dieselbil for langkjøring så hadde vi fått et snittforbruk på under 0,2. Bekymringen med oppladbar hybrid er at vi drar på mye dødvekt på langkjøring, og relativt dårlig aks. når batteriet er utlada? Noen som har erfaring med dette. Når det gjelder rekkeviddeangst har ikke dette aldri vært noen problem med våre to biler. Kunne godt hatt en mindre rekkevidde p¨å elbilen, men 10 amp. lading er gull verdt, og denne muligheten burde det vært på alle elbiler!
Hei Bjørn og Godt Nyttår !
Takk for innspill på bloggen min. Det er godt å høre at dere har valgt to biler som passer så bra for det behovet dere har, det er viktig. Så skulle jeg naturlig vis håpet at den ene av de var eller kan bli en Volvo
Jeg vil vel også si at jeg kjenner ikke til at akselerasjonen er så svak ved tomme batterier på grunn av vekten. Jeg har kjørt V60 ladbar hybrid i mange år nå og våre biler er konstruert slik at det alltid ligger noe reservestrøm på batteriene slik at du får nettopp det du ønsker deg, bra akselerasjon
Igjen takk for innspill, så håper vi på en Volvo i fremtiden
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei,
Har lest dette med ladbare hybridbiler og det tiltaler selvsagt. Med kjøring til og fra jobb (23 km) er dette selvsagt ett godt alternativ for redusert utslipp i byene. Nå har vi ett annet kjøremønster også og det er lengre turer så å si hver helg (440 km) til og fra hytten og da er dette selvsagt ikke noe alternativ. Her er vel det eneste helelektrisk med nok rekkevidde og da oppstår utfordringen med lading. I enkelte hyttefelt er strømmen så som så hvor man ikke kan trekke ut det som er maksimalt og dermed blir ladetiden med 16 -20 amp rimelig lang. Jeg kom til ett alternativ ifm bytte av bil (ikke levert ennå), det ble en XC60 D5.
Opplyste personer. Jeg er meget klar på at billeverandører har den kunnskapen som skal til, dette både for ladbare hybrider / hybrider og helelektriske men spørsmålet er om de som styrer her i landet har forståelse for dette eller er opplyste nok om disse forhold. Dette gjelder også for fossile kjøretøyer. Ett eksempel på dette er diskusjonene rundt avgifter og bensin/diesel. Håper selvsagt at teknologien rundt disse kjøretøyene utvikler seg med tiden og da blir det muligens en annen type bil med tiden.
Hei Arne og Godt Nyttår !
Gratulerer også med ny bil!
La meg også innledningsvis beklage at det er sein respons fra meg på ditt innlegg. Innlegget ditt hadde havnet i et spam-filter hos meg men nå skal det være rettet.
Jeg deler fullt og helt dine refleksjoner og vurderinger. Med så mye langkjøring er ikke en ladbar hybrid det aller beste alternativet når det også er vanskelig med lading på hytten. Så er jeg jo også veldig glad for at valget ditt ble en annen Volvo, en XC60.
Når det gjelder fremtiden så vil nok teknologiutviklingen skje raskt, både nye hybridteknologier, rene elektriske løsninger og selvsagt også ytterligere effektivisering av bensin og dieselmotorer.
I 2016 har vi også tatt et stor steg i riktig retning gjennom at effektkomponenten i engangsavgiften er fjernet i sin helhet. Et klokt valg at Regjeringen å gjøre dette. Nå blir det derfor mulig å velge motorer med høy ytelse og lave utslipp og denne utviklingen vil bare fortsette.
Igjen, takk for innspill og lykke til med din nye Volvo. Skulle jeg det være noe jeg kan hjelpe med finner du meg her på bloggen eller på mail oherland@volvocars.com
Med vennlig hilsen
Øystein
Er det el-biler i andre land? å er interessen større der enn det virker som det er i Norge…? Når batteriene må skiftes ?? hva koster det da?? Og hvor skroter man batteriene??? Miljøbomber eller??
Hei Reinert og Godt Nyttår !
Beklager at jeg responderer seint på dine innspill, ditt innlegg hadde ved en feil blitt «fanget» i et spam-filter.
Så til dine kommentarer. Det er vel slik at den interessen som er for elektriske biler er helt spesiell, selv om mange andre markeder etter hvert kommer etter.
Når det gjelder spørsmålet ditt om levetiden på batterier så vil nok det væreiere fra produsent til produsent men som en middelvei kan man vel si at batteriene har en levetid på 10 år. Etter det må de skrotes i godkjente kanaler, finnes allerede en del slike og det finnes mange alternative anvendelser og resirkulerings måter. En miljøbombe er det nok derfor ikke, når de en gang skal skrotes.
Med vennlig hilsen
Øystein
Jeg er blant dem som godtar at plugin-hybrider er et steg i riktig retning og ettersom jeg trenger en 4WD 7-seter vurderte jeg helt alvorlig T8. PHEVer har en rolle de neste 5 årene, men bare hvis man kan kjøre helektrisk i det daglige. T8 ville ikke kunne gjøre for oss, hvis vi hadde prøvd ville den ikke hatt 4WD. Og vi er ikke så spesielle bortsett fra at bakken opp til oss er spesielt lang og bratt. Dessuten er laderen så pinglete at å lade mens man tar et spisestopp på langtur gir veldig lite. Altså ble det veldig klart at den taper mot Tesla Model X på alle måter, kanskje bortsett fra dørene er litt vel esoteriske… Problemet med utslippstallene er at NEDC er for langt fra realitetene, derfor har mange velbegrunnede problemer med å godta sammenligningen med småbiler. Jeg tror dere først og fremst må bite det i dere og innse at bilen er en skuffelse.
Det er alltid vanskelig å vite om en skuffelse kommer fordi forventningene var høye og hvem sin skyld det var, eller om deres innsats eller kompetanse var for lav i forhold til konkurrentene, men T8 ser litt halvhjertet ut. Dobbelt så stort batteri og skikkelig onboard lader må til. Og så er det konkurrentenes priser og produkter.
Hei Kjetil og Godt Nyttår!
Ditt innlegge har dessverre havnet i et spamfilter hos meg, derfor så sen respons
Jeg forstår det slik at du foretrekker Tesla fremfor T8 og det er naturlig vis et valg jeg respekterer. Jeg deler dog naturlig vis ikke dine synspunkter på T8 ut fra at jeg føler de kanskje ikke var 100 % objektive
Vår XC90 T8 har vært og er en stor suksess i Norge og størstedelen av XC90 salget er nettopp T8. Jeg skal selvsagt gi deg rett i at om man kjøper en bil for langkjøring på elektrisitet, så er ikke en ladbare hybrid løsningen. Denne teknologien er et positivt bidrag til den daglige kjøringen kan skje på elektrisitet med eventuelt minimalt bidrag av bensinmotoren. På langkjøring vil nettopp bensinmotoren være løsningen. Våre data viser også at svært mange av våre kunder bruker sine ladbare hybrider på den måten og er derfor et positivt miljøbidrag.
Igjen, har stor respekt for ditt bilvalg men håper selvsagt at det neste gang kan bli en Volvo
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei !
Jeg tenker på Volvo V40 Plug in Hybrid som mitt neste bilvalg.
Det blir når min Volvo V70 og Leaf har gjort jobben sin og jeg ønsker et mer
oversiktlig bilhold. Jeg ønsker AWD og høy sittestilling, men ikke den voldsomme vekten som en god del Plug in Hybrider sliter med. Her bør V40 Plug in Hybrid
passe godt. Ser at andre har etterspurt i 2016 når denne modellen kommer.
Kan du antyde en lanseringsdato nå ? Står V40 i det hele tatt på Plug in Hybrid
prioriteringslisten ? Hvis ikke må jeg begynne å kikke andre steder.
Hei Erik og Godt Nyttår!
Takk for innspill på bloggen min, jeg setter stor pris på dette. Jeg synes også refleksjonene dine rundt ladbar hybrid er kloke og spennende.
Dog er det jo slik som du vet, at vi er litt hemmelighetsfulle når det gjelder fremtidige modeller, dette gjelder ikke minst ut fra forholdet til våre konkurrenter.
Jeg skal likevel driste meg til å si at vi kommer med mange spennende modeller fremover, så det er kanskje smart å vente litt
Med vennlig hilsen
Øystein
Ser at noen mener man må ha piggdekk når man har kraftig motor og samtidig sier at har man stor bil(les XC90) så bruker man dobbel parkeringsplass. Jeg har hatt all slags Volvo i mitt 65 års lange liv( Volvo fanatiker), og ifjor kjøpte jeg ny XC90 D5 , kjører piggfritt , parkerer godt innenfor min ene parkeringsplass uten problemer. I år bytter jeg til XC90 T8, venter bare på at den skal komme. Gleder meg. Har også vært på fabrikken i Gøteborg som for meg var en opplevelse i seg selv. ( Jeg ruller).