Norges Bilbransjeforbund avholdt den 10. og 11. november sin 2-årlige bruktbilkonferanse sammen med samarbeidspartnere, bl.a. Sentinel Software.
Konferansen samlet over 700 bransjerepresentanter, og var nok denne gangen like mye en bilbransjekonferanse som en bruktbil konferanse. Dette var bra, selv om forretningsområdet brukte biler er et svært betydningsfullt område for bilbransjens merkeforhandler.
Hovedtemaet på konferansen var den digitalisering vi ser skjer i samfunnet rundt oss, og ikke minst hvordan dette vil påvirke oss i bilbransjen. På konferansen deltok kjente analytikere både fra TNS Gallup og fra Schibsted som delte sine syn på hvordan bilbransjen vil påvirkes i tiden fremover med hensyn på digitalisering.
Konservativ bransje?
I et historisk perspektiv er vår bransje konservativ og slett ingen pådriver for større endringer. Dette tror jeg både vil og må endre seg, og det vil også måtte skje raskt. Vi ser allerede nå at flere aktører tilbyr sine biler og produkter i netthandel struktur, og langt flere vil snart følge etter.
Det var også svært gledelig å bli kåret til beste aktør på bruktbil, og jeg var både stolt og glad da jeg mottok prisen under konferansen. Denne prisen er merkeforhandlerens dom over hovedpartnerens innsats på brukte biler, og vi fikk for andre gang på rad denne utmerkelsen.
Vi i Volvo ønsker å ha et digitalt lederskap i bransjen, både i utvikling av våre produkter og også i vår dialog og møte med våre kunder. Derfor lanserte vi denne uken skissene på hvordan vi ser for oss at våre ”salgshaller” eller virtuelle showroom som vi internt kaller det, vil se ut i ganske nær fremtid. Du kan lese og se mere om dette her.
Så alle Volvo-venner, vår digitale fremtid er allerede her, og vi i Volvo gleder oss til å dele den med dere!
Med vennlig hilsen, Øystein