8. mai ble en merkedag i vår Volvo-historie i Norge, men det hele startet faktisk helt tilbake i 2011 ?
Vår bransje har i et historisk perspektiv vært en bransje som ikke på langt nær har hatt tilstrekkelig fokus på viktigheten av fornøyde kunder. Vi i Volvo startet derfor i 2011 et arbeid med målsetningen om å ha Norges mest fornøyde kunder – i første omgang i bilbransjen, i neste omgang uansett bransje.
For oss var dette ingen egendefinert prestisje, men heller en klar overbevisning om at det ville være en forutsetning for at Volvo skulle få en positiv utvikling i det norske markedet.
Veien til toppen
Mye arbeid har vært lagt ned og mange prosjekter har blitt startet for å nå denne målsetningen – hvor dere kunder har vært juryen som bedømmer om, og hvordan, vi lykkes.
På reisen mot å få Norges mest fornøyde kunder har det vært opp- og nedturer, helt fortjent. Det har likevel for oss vært utrolig viktig å fortsette arbeidet mot målsetningen. Og tro meg, det var stor jubel i hele Volvo-nettverket da vi lykkes i å komme til topps i Norsk Kundebarometer i 2018: Norges mest fornøyde kunder – uansett bransje.
I fjorårets gledesrus var vi likevel ydmyke nok til å erkjenne at det var våre forhandlere som hadde gjort en formidabel innsats for oss, og for Volvo, i det norske markedet, og at det var dere kunder som hadde vurdert oss og gitt oss toppscore i undersøkelsen.
Vi klarte det igjen
Men så er det jo slik at det å komme på «toppen av pallen» ikke automatisk gjør at du forblir der. Selv om vi fortsatt har våre målsetninger klare blir også våre konkurrenter, i og utenfor bransjen, bedre. Samtidig som dere kunder naturligvis blir enda mer fokusert på om vi klarer å levere det vi har lovet å levere. Det var derfor med et betydelig antall «sommerfugler» i magen vi denne uken møtte opp på BI for å høre resultatene av Norsk Kundebarometer 2019.
Spenningen var til å ta og føle på da resultatene ble presentert og vi nok en gang kunne slippe jubelen løs: Nummer én på Norsk Kundebarometer også i 2019!
I fortsatt gledesrus over å ha lykkes med det som er aller viktigst for oss, sier vi i dag et høyt tusen takk til hver og én av dere kunder som har scoret oss. Samtidig vil vi si tusen takk til alle våre kollegaer ute i forhandlernettet som tror på vår strategi og hver dag yter sitt ytterste for at dere som kunder skal får en best mulig Volvo-opplevelse.
Nå skal vi tillate oss å feire litt, en liten stund. For nå er neste målsetning å stå på toppen av pallen også i 2020. Selv om vi fortsatt er i gledesrus er vi smertelig klar over at for å få til det, må vi bli enda litt bedre.
Derfor kan jeg ikke love at alle gode ting er tre, men jeg kan love at tilfredse kunder fortsatt er vår aller viktigste strategi og fokus, så får dere om et år avgjøre om vi lykkes ?
Vennlig hilsen, Øystein