Det er ofte fristende å skylde på teknologien, men ikke alltid riktig!
Jeg havner ganske ofte i baksetet i en taxi, til og fra møter og andre avtaler. Da er det naturligvis alltid hyggelig om det er i en Volvo, og i så fall benytter jeg ofte tiden til en liten «markedsundersøkelse».
For noen uker siden var sitasjonen nettopp slik, vel til rette i baksetet på en Volvo XC 60 med en svært så hyggelig sjåfør bak rattet. Jeg benyttet selvsagt muligheten til å spørre om alt fungerte bra med bilen, om han var fornøyd med forhandleren og servicen der – og her var tydelig alt i orden.Line Departure Warning
Vi fordypet oss derfor fort litt lenger inn i teknologiens verden, og dette var en dag jeg åpenbart skulle få høre at våre sikkerhetssystemer var bortimot perfekte. Den hyggelige sjåføren hadde dog en liten ting å utsette på vår Line Departure Warning, systemet som gir akustisk varsel om bilen drifter av fra kjørebanen og bryter midt eller sidelinjen i veibanen.
Med bilen som arbeidsplass syntes denne sjåføren at det ble vel mye lyd fra varslingsanlegget i løpet av en dag. Stadige manøvreringer i tett bytrafikk fikk den akustiske varslingen til å lyde både titt og ofte.
Det gikk en stund før jeg egentlig forsto denne positive mannens problem, ja systemet varsler jo hvis man drifter av fra sin plass i veibanen, men at dette skulle skje ofte og til slutt bli forstyrrende, det var for meg noe uklart.
Imidlertid fikk jeg i løpet av vår tur etter hvert forklaringen da også jeg hørte varslingen noen ganger. Hyppige skifter av fil uten blinklys blir jo av «systemet» oppfattet som ufrivillig avdrift over kantlinjene. Mitt neste spørsmål var derfor uunngåelig; om du bruker blinklyset når du skifter fil, hva skjer da?
– Nei, da – sa den positive og imøtekommende sjåføren overrasket, da kommer det faktisk ingen varsellyd…..