Endelig er sommeren her, og som vi har ventet på den….
Nå er det fine værutsikter for de fleste av oss her hjemme, og i Europa herjer hete-bølgene.
Her i Volvo gjør vi opp status for 1. halvår med et stort smil. Bilsalget har vært bra og introduksjonen av XC90 har gått over all forventning (inkludert min egen). Samtidig viser resultatene til både TNS Gallup og Norsk Kundebarometer at kundene våre blir fortsatt mer og mer fornøyde med Volvo.
Våre serviceverksteder har også opplevd en fin utvikling. Vi har fått mange positive og inspirerende tilbakemeldinger på verksted-konseptet vårt «Personlig ServiceTekniker».
Så alt i alt – tusen til alle våre kunder, lojale og nye familiemedlemmer.
Nå tar vi noen etterlengtede feriedager og samler krefter til høstens innsats. Og ja – høsten blir en spennende tid for oss i bilbransjen. Først av alt vil den bære preg av kommunevalget som blir et «grønt» valg. I tillegg har Regjeringen forpliktet seg til et første skritt mot et moderne og miljørettet bilavgiftssystem i statsbudsjettet som legges frem i oktober.
Vi i Volvo og bilbransjen forøvrig ser frem til dette med store forventninger og jeg synes det er ekstra gledelig at dette også støttes av NAF som forbruker-organisasjon.
Vi skal selvsagt supportere dette så langt vi kan, samtidig som vi fortsetter å utvikle teknologi med hensynsfulle miljøavtrykk. Ikke minst vil vi arbeide videre mot vår egen nullvisjon om ingen hardt skadde eller forulykkede i en ny Volvo etter 2020.
Igjen, takk for et hyggelig første halvår idet jeg ønsker dere alle en riktig som sommer!
Til dere som skal ferdes i trafikken – kjør forsiktig.
Øystein
Hei! Mine siste 4 biler har vært BMW, men synes faktisk at nye XC90 er en flott bil, den fineste i sin klasse, foran X5.
Ser at XC90 blir veldig dyr med bensinhybrid. Har i dag bensin og vil aldri ha diesel igjen… Vet du hva prisen på XC T8 vil bli med nye avgifter? BMW sin bensinhybrid er veldig prisgunstig, sikkert pga lavere antall HK.
Er prisen fra Volvo på T8 høyere enn X5 40 eDrive uten avgifter i dag?
Hei Anders,
Takk for innspill på bloggen min og ikke minst for at du liker vår nye XC90 T8 🙂
Det er mange som gjør det, mottagelsen har vært utrolig positiv og jeg har også vært så heldig å kjøre T8 i en test i Spania. Det er bare å glede seg til den kommer.
Så til spørsmålene dine. Ja, det er fortsatt en stor andel hk avgifter på T8, det fordi den er en bli med svært lave utslipp men også med klassens høyeste ytelse.
Nå har jo myndighetene lovet å ordne opp i denne litt meningsløse avgiften men de sier også at utfasingen kommer til å gå over tid, trolig et par år. Hvor mye som kommer i Statsbudsjettet i oktober gjenstår å se, men jeg er optimist.
Uansett, om du velger å kjøpe bil nå, vil levering skje etter at de første endringen av avgiftene har funnet sted, og det vil komme deg til gode når levering skjer.
Når det gjelder konkret prisene på vår T8 mot BMW uten avgifter kan jeg ikke svare deg konkret. Det kommer mye an på utstyrsnivået, og BMW har slik jeg forstått det en lav pris, men med en obligatorisk utstyrspakke som må legges til på noen varianter. Vi har ikke valgt en slik prisstrategi og jeg nøyer meg å si at vi nok alltid kommer til å være konkurransekraftig priset.
Igjen takk for spørsmålene dine, en riktig god sommer og så håper jeg at det denne gangen blir en XC90 T8, du kommer ikke til å bli skuffet 🙂
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei Øystein,
Jeg er en av de mange som har bestilt den nye XC90 T8. Jeg bestilte så tidlig som i november i fjor! Da var beskjeden fra forhandler at denne skulle være klar i juli. Vel nå er vi juli og siste beskjed fra forhandler er at det nå ser ut til at produksjonstart blir først i uke 46! Begynner å bli vel utålmodig kjenner jeg. Hvorfor tar dette så lang tid? Tror du det blir noen Volvo Hybrider på veien i 2015? Mvh Nicolas Nyhus
Hei Nicolas,
Først av alt, takk for tilbakemelding på bloggen min.
Dessuten, beklager jeg på det sterkeste at du må vente lenge på bilen din.
Det har seg slik at mottagelsen av vår nye XC90 har vært over alle våre forventninger og dessuten har det vist seg at etterspørselen, allerede i forhåndssalget før lansering, har hatt en etterspørsel etter T8 som langt overskrider det vi hadde planlagt for. Dette har skapt kapasitetsproblemer blant annet fra våre underleverandører men også hos oss.
Dog skal det nok sies at det forhandlerestimatet du har fått for levering nok har vært litt for optimistisk.
Det begynner nå å komme T8 i produksjon og den tiden du nå har gjelder slik at både du og andre som tidlig skrev kontrakt på T8 får bilene på veien i 2015.
Igjen beklager jeg den lange ventetiden samtidig som jeg er helt sikker på at du kommer til å konkludere med at det var verdt å vente
Jeg ønsker fortsatt en riktig fin sommer!
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei Øystein
En hilsen fra Nautilus på Putta Prima, Espanja
mvh 2xS80V8
Hei Harald og takk for hilsen !
Det var hyggelig, fortsatt god sommer.
Med vennlig hilsen
Øystein
Hallo Øystein.
Har 2 xc90’er som vi er veldig godt fornøyd med, og kunne tenke meg å bytte å få en ny xc90 eventuelt en ny xc60, når den kommer om kanskje 2 år. Når kommer xc90 med 190 hk dieselmotor? Hvordan blir prisnivået på den kontra 225 hk’n Blir det samme utstyrsvarianter på den som på 225 hestekrefter’n? Har sett noen bilder på hvordan nye xc60 kommer til å se ut. Når kommer mer info. om den?
( Har alltid hatt Volvo. Var med å kjøpte den først da jeg var 4 år, og det er 56 år siden.
Hilsen Arne
Hei Arne,
Hyggelig å høre at du er fornøyd med dine XC90 er og ikke minst å høre fra deg her på bloggen min. Når det gjelder fremtidige modeller er nok det hemmeligheter vi holder godt på ikke minst av hensyn til konkurrenter
Det blir derfor vanskelig å svare på dine spørsmål rundt XC60 annet enn at den vi har skal vi ha med oss i mange år enda. For øvrig er vi nettopp i gang med en høstkampanje på XC60 som gjør at dette blir en utrolig attraktiv og cool bil, så her bør du nok se innom en forhandler.
Så til ditt spørsmål om XC90 D4. Den er forventet å gå i produksjon mot slutten av dette året og vil i startpris ligge 50.000 kr. lavere enn dagens D5. Om du ikke har hatt en prøvetur anbefaler jeg det på det varmeste, det er en fantastisk bil og gir en helt spesiell kjøreopplevelse. Det er ikke uten grunn den nettopp har vunnet duell i norsk motorpresse både mot Q7 og X5.
Igjen, takk for hyggelig kommentar på bloggen min. Jeg vil her fortsatt gi deg og andre innblikk i hva som skjer på innsiden i Volvo og så tidlig som mulig røpe hemmeligheter
Med vennlig hilsen
Øystein
Heisan
Siden regjeringen nå bakker ut og kun legger på avgiftene, så er spørsmålet om det kommer en Norgesversjon av xc90 hybrid slik som V60 hybrid? Om man ofrer 100 hester og ‘bare’ får 300hk så blir den jo et par hundre tusen billigere? (BMW har gjort det samme på BMW X5)
mvh Jon
Hei Jon,
Takk for kommentarer.
Vi har jo allerede en XC90 ladbar hybrid i det norske markedet gjennom XC90 T8, Twin Engine. Det er ingen planer om å lage spesielle versjoner av denne it over de internasjonale modellene.
Når myndighetene nå også har vedtatt å fase ut effektavgiften over to år blir det heller ikke behov for å gjøre slike spesialløsninger. Vi skulle nok ha ønsket oss en enda raskere utfasing men må likevel si oss fornøyd med det som nå skjer. Dette er et viktig steg for å få et moderne miljørettet avgiftssystem og som vi har sagt en rekke ganger, hestekrefter forurenser jo ikke !
Med vennlig hilsen
Øystein