Regjeringens avgiftspolitikk virker som tiltenkt.
Som noen av dere vil huske, har jeg tidligere skrevet om ladbare hybriders positive effekt i miljøregnskapet. Jeg har skrevet om hvordan denne teknologien og kundene som velger den har vært stigmatisert og tabloidisert et uttall ganger. De er blitt beskyldt for kun å være motivert av økonomiske insentiver ved kjøp av bilene.
Våre analyser viser nok en gang at dette ikke er virkeligheten.
For ett år tilbake foretok vi uttrekk av data fra våre Volvo V60 ladbare hybrider. Da kunne vi konstatere gledelige utslippstall relatert til kjøring på ren elektrisitet og lading av batterier.
Volvo-kundene er ansvarlige
I forbindelse med Regjeringens bilavgifts-forlik i høst ble vi på ny utfordret til å hente kjøre- og utslippsdata – denne gang fra vår største ladbare hybrid, Volvo XC90. Det gjorde vi med glede!
Våre ingeniører i Gøteborg hentet data fra 400 Volvo XC90 T8 på norske veier for å analysere kjøremønsteret. Igjen fikk vi entydig bekreftelse på at Volvo-kundene er ansvarlige, og bruker teknologien som tiltenkt. Regjeringens avgiftspolitikk bidrar til dette.
100 prosent elektrisk i en tredjedel av kjøringen
Analysene viser at 29 prosent av kjøringen med XC90 T8 er 100 prosent elektrisk, det vil si at bensinmotoren ikke har vært i gang. Videre viser dataene at ved 49 prosent av kjøringen er bensinmotoren i gang mindre enn 20 prosent av tiden. Dette innebærer at bensinmotoren er i drift kun i korte tidsrom, for eksempel ved akselerasjoner eller forbikjøringer.
Dataene fra 400 XC90 T8 i Norge er en svært hyggelig bekreftelse. Nok en gang blir stigmatiserende utspill fra utenforstående – kall dem gjerne uforstående – gjort til skamme.
Hybridbilene bidrar positivt til redusert utslipp
Selv om vi gjentatte ganger kan dokumentere med data fra reell kjøring, at de ladbare hybridene bidrar positivt til redusert utslipp fra personbiltrafikken – er jeg ikke det minste i tvil om at påstandene om det motsatte vil fortsette å komme. Men vi ser ingen grunn til å engasjere oss i en debatt der meningsmotstanderne har så åpenbare vikarierende motiver.
Vi vil heller legge positiv energi i å videreutvikle lavutslippsteknologi som bidrar positivt til reduserte utslipp fra personbiltrafikken. For nå spiller også bilavgiftene på lag!
Øystein Herland
Hej!
Tack för intressant blogg och möjligheten att kommunicera!
Jag verkligen hoppas och önskar mig att Volvo personvagnar tar ett modigt men helt nödvändigt beslut om att elektrifiera hela modell utbudet.
Jag har nu kört elbil i 2 och ett halvt år och har aldrig drabbats av några som helst problem varken sommar eller vintertid.
Det var ett beslut som satt långt inne att köpa ett annat märke än Volvo men det som fällde avgörandet var att jag kände att den klassiska bilindustrin ( Volvo, tyskarna mm) inte tar steget fullt ut mot elektrisk kraft.
I sin konkurrens situation mot de tyska märkena tror jag att Volvo har lika mycket att vinna på elektrifiering som att konkurrera på «gamla» värden som design och prestanda.
Teknologin finns tillgänglig, patenten är släppta och jag kan inte se några argument för att sälja bilar med fossil drivenhet som något annat än kortsiktigt ( och oansvarigt).
Se nya aktörer på marknaden som en möjlighet och sök samarbete !
Visa samhällsansvar mot både ägarna och de människor som växer upp med klimatförändringar och hälsofarlig luft i flera städer.
Lycka til ,
mvhC
Hei Claes,
Takk for respons på min blog ! Jeg deler langt på vei alle dine refleksjoner og vår elektrifiseringsstrategi vil være et viktig bidrag til å nå våre klimamål. Dette gjelder naturlig vis på ladfbare hybrider og fullelektriske biler.
Med vennlig hilsen
Øystein
Med min nye T8 kjører jeg elektrisk til og fra jobb i byen hele uken, samt småkjøring i helgene, Bruker bensin bare på langturer ut av byen. Hvem er det jeg lurer med denne «lure-hybriden»?
Hei Hans Ove,
Tusen takk for kommentaren din. Dette ser vi helt likt på og derfor har det vært viktig for meg og også skrive om dette på bloggen min slik at vi får bort og unngår polariserte debater
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei.Venter på min V90 T8.Burde fått kjøre i kollektivfeltet på linje med E biler og ha samme mulighet for lading og parkering. Bor i Oslo.Når kommer bilen?
Venter påmin V90 T8. Burde hatt samme vilkår med lading,parkering og kjøring i kollektivfelt som Elbil.
Mange av oss som trekker campingvogn, hestetilhenger og andre tyngre hengere har kost oss bak rattet i volvos gode dieseltrekkere, f.eks. V70, XC70 etc.
Ser ikke akkurat lyst på å dra rundt i Europa med flere hundre kilo «unyttige» kilo, og svært liten bensin(?)-tank. Hvordan passer denne kundegruppen inn i nullutslipps-filosofien? Må vi finne oss en annen måte å feriere på?
J.
Hei,
Har ikke fått noe svar på spørsmålet om vi med campingvogn på Europaferie må finne oss et nytt bilmerke. Får beskjed om at kommentaren avventer moderasjon.
Spørsmålet er like interessant – om ikke mer – etter volvosjefens siste uttalelser om kutt av dieselmotorer…
Hilsen,
J.
Hei og takk for kommentar på bloggen min. Beklager også at du har måttet vente på dette!
Jeg forstår dine kommentarer og vet at vi har mange gode Volvo-kunder som nettopp har valgt oss fordi vi også har hatt biler som kan trekke tung last, hender eller campingvogn. Nettopp derfor har vi prioritert dette for våre produkter og vi den første bilprodusenten som utviklet ladbare hybrider som kunne trekke tilhenger. Noen av våre konkurrenter kunne på det tidspunktet ikke.
Så er det jo slik at vi også må utvikle oss bærekraftig også relatert til miljø og derfor kommer det nye motorer og nye hybridløsninger fremover, men vi har også stort fokus på at dette skal være biler som dekker behovet til alle våre Volvo-kunder.
Igjen, takk for synspunktene dine og ved neste bilbytte hører jeg gjerne fra deg for om mulig å bistå med riktig valg for ditt behov
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei og takk for kommentar på bloggen min. Beklager også at du har måttet vente på dette!
Jeg forstår dine kommentarer og vet at vi har mange gode Volvo-kunder som nettopp har valgt oss fordi vi også har hatt biler som kan trekke tung last, hender eller campingvogn. Nettopp derfor har vi prioritert dette for våre produkter og vi den første bilprodusenten som utviklet ladbare hybrider som kunne trekke tilhenger. Noen av våre konkurrenter kunne på det tidspunktet ikke.
Så er det jo slik at vi også må utvikle oss bærekraftig også relatert til miljø og derfor kommer det nye motorer og nye hybridløsninger fremover, men vi har også stort fokus på at dette skal være biler som dekker behovet til alle våre Volvo-kunder.
Igjen, takk for synspunktene dine og ved neste bilbytte hører jeg gjerne fra deg for om mulig å bistå med riktig valg for ditt behov
Med vennlig hilsen
Øystein