Den 3. mai presenterte Norsk Kundebarometer sitt resultat for 2018. Dette er en viktig undersøkelse som viser hvor lojale og tilfredse norske forbrukere er med bedriftene de kjøper varer og tjenester fra.
I Volvo har vi hatt førnøyde kunder som vårt viktigste fokusområde i mange år, fordi vi og våre forhandlere mener det er helt avgjørende for at vi skal nå våre vekstmål i Norge.
At vi de tre siste årene har hatt de mest fornøyde kundene i bilbransjen er en bekreftelse, fra dere kunder, på at vi prioriterer og fokuserer på det som er viktigst for dere. Det er vi stolte av!
Peter Nissen, Manager Customer Experience & Competence Development i Volvo Car Norway mottar Kundetilfredshetsprisen 2018 fra Pål Silseth, leder for Norsk Kundebarometer.
Selv om vi de siste årene har ledet an i egen bransje, har vi alltid hatt virksomheter fra andre bransjer foran oss på målingene. Virksomheter som dere kunder mener har enda bedre kundefokus enn oss. Det har gitt oss motivasjon til å strekke oss enda lenger.
Da vi og våre forhandlere startet kundetilfredshetsarbeidet var det viktig for oss å se hvem som var de beste i Norge. Vi fant fort ut at fokus og kundefilosofi var aller sterkest hos Vinmonopolet som, tross sin monopolsituasjon, hadde de mest fornøyde kundene i Norge.
Vi startet derfor vår strategi og vårt arbeid med en konferanse der vi inviterte Kai Henriksen, daværende leder av Vinmonopolet, til å fortelle hva han og Vinmonopolet hadde gjort.
Å høre Kais fortelling, hans strategi og hans tanker om den reisen Vinmonopolet hadde tatt, var fascinerende og inspirerende.
Kais foredrag motiverte oss til å sette i gang mange av de samme tiltakene som han hadde gjort i Vinmonopolet. Tiltak som hadde ført dem til toppen av Norsk Kundebarometer med de mest fornøyde kundene i Norge. Vi lærte utrolig mye av Kais inspirerende innlegg.
Når vi i dag står øverst på pallen i Norsk Kundebarometer, er det med stor takknemlighet til alle dere kunder som har bragt oss hit. Samtidig må vi også takke Kai for måten han inspirerte oss til å ufortrødent jobbe for de mest tilfredse kundene i Norge. Kai, som dessverre gikk bort så altfor tidlig, ga oss den motivasjonen og retningen vi trengte for å bli best i Norge.
Derfor deler vi denne pallplassen med Kai, og ikke minst med Vinmonopolet, som vår inspirator til alltid å arbeide for å gjøre dere kunder så fornøyde som mulig.
Oslo, 4. mai 2018
Øystein Herland