Ha en riktig god Volvo-sommer

Under en privat tur til Barcelona i pinsehelgen for å feire sammen med noen gode venner, syntes jeg timingen var perfekt til å oppsummere mine inntrykk til dere fra første halvår av 2017.

ØysteinHerland_24Den første delen av 2017 har vært et begivenhetsrikt år for oss i Volvo. Ikke bare gjennom fantastiske salgstall og stort fokus på våre nye modeller, men også en del andre viktige begivenheter jeg ønsker å dele med dere.

Digitalisering i bilbransjen

Den norske bilbransje er i ferd med å endre seg. Digitalisering skjer med stor hastighet, netthandelen øker og dere som kunder bestiller biler før dere har sett og fysisk prøvekjørt slik det tradisjonelt har vært knyttet til bilkjøp. Vi ser at leie eller leasing øker mer og mer på bekostning av tradisjonelt salg. Alt skjer i høyt tempo og gjør det utrolig spennende å jobbe hos oss og i bilbransjen generelt, men også krevende.

Store endringer i adferd og forretningsmodeller

Jeg har utfordret mange av mine bransjekollegaer om at vi som bransje har de største muligheter for å utvikle oss i takt med den samfunns- og markedsutviklingen som skjer, men det krever at vi ruster oss for dette og ikke minst at vi tenker nytt. Mange er engasjerte og innovative, andre ikke. Jeg tror derfor at bilbransjen i Norge står overfor endringer mange kanskje ikke helt klarer å se for seg. I vår og i forhandlernes organisasjoner er vi klare til å lede denne spennende utviklingen for hele tiden å bygge og bli den bilorganisasjonen og det varemerket dere ønsker å assosiere dere med.

Testkjøring av XC60 i Barcelona

I slutten av mai var vi så heldige å kunne ta med oss en gruppe journalister til testkjøring av nye XC60, også det i Barcelona. Mottagelsen av bilen hos de norske journalistene var utrolig bra, og senere omtaler var nesten over all forventning. Superlativene drysset ned over oss fra alle hold, og vi fikk den bekreftelse vi ønsket om at vi nok en gang hadde lansert et blinkskudd fra Volvo.

volvo sommer

Så er det jo slik at når dere får anledning til å se og prøvekjøre modellen hjemme i Norge, skal vi leve opp til all denne positive omtalen. Det skal vi nok greie, men vi tar det på aller største alvor.

Kundefokus lønner seg

Første halvår hjemme har også vært preget av undersøkelser som viser at vårt arbeid med å fokusere på dere som kunder gir positive resultater. Bekreftelsen har vi fått gjennom Norsk Kundebarometer, Gallups omdømmeundersøkelse og tilsvarende.

Norsk-Kundebarometer-Volvo-2017

Selvsagt gleder dette oss, og vi skylder dere stor takk for den «score» dere gir oss. Jeg gleder meg også svært over at bilbransjen som helhet stadig får bekreftet at vi er en bransje som tar sine kunder på alvor.

Volvo Personlig Service

I første halvår har vi også startet innføringen av det vi i Norge kaller VPS (Volvo Personlig Service) som er neste steg av PST (Personlig Service Teknikker) hos våre forhandlere. Dere har gjennom undersøkelser allerede bekreftet at dere foretrekker å bli betjent av en PST når bilen skal serviseres eller repareres. Med VPS tar vi dette videre for å gjøre prosessen enda mere effektivt. To PSTér jobber sammen, og dere kan vente mens vi utfører det avtalte arbeidet. Dere kan avtale service på et konkret tidspunkt og dermed forlate det tradisjonelle hektiske, levere om morgenen når den allerede er full av gjøremål og tilsvarende på ettermiddag. Vi tror dette er ytterligere et skritt for å tilpasse oss til hvordan dere som kunder ønsker at en Volvo kunde skal ha det.

Like sikker som at våren kommer, kommer revidert statsbudsjett

Like sikkert som våren kommer, kommer revidert statsbudsjett og en diskusjon om bilavgifter. Jeg gir meg nesten over av denne diskusjonen, spesielt relatert til avgifter på ladbare hybrider. Jeg har lært meg at «spesialistene» både i media og andre sosiale kanaler er mange, og felles for de alle er at jo lengre de befinner seg fra fakta, jo mere skråsikre er påstandene og konklusjonene.

Dog er det gledelig at flere og flere politikere faktaorienterer seg mer, og at vi derfor definitivt håper at vi fortsatt ser gunstige avgiftsordninger for ladbare hybrider og dermed det positive bidraget de gir til reduserte utslipp fra biltrafikken. Sistnevnte ut fra at bilene både lades og kjøres en betydelig del på ren elektrisitet til tross for at «ekspertene» mener noe annet.

God sommer. Kjør sikkert og forsiktig

Så kjære lesere av bloggen min, takk for følget første halvår. Og ikke minst for mange konkrete og positive kommentarer og spørsmål. Ønsker dere en riktig så fin sommer, gode bil- og sommeropplevelser, og til dere som skal ut i trafikken i ferieukene – kjør forsiktig og sikkert!

God Sommer!

Én kommentar til “Ha en riktig god Volvo-sommer”

  1. Hyggelig lesning, men kjenner meg ikke helt igjen i deres KTI score. Har en V90 D5 AWD som restarter software hele tiden og er hos Bilia Drammen nå for 4 gang på Rep. Har gitt beskjed om at jeg ikke vil ha den tilbake før den er i orden og den har snart stått der i 2 uker nå …. Kommuniserer med Sverige for hva som skal gjøres er forklaring når jeg lurer på om den snart er ok, bruker dere fortsatt brevduer ?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *