VOLVO ON CALL – en liten solskinnshistorie.
I mange år har vi solgt noen av verdens sikreste biler. Kontinuerlig utvikling av teknologisk avanserte sikkerhetsløsninger er vår hverdag. Jeg håper naturligvis at våre kunder alltid skal kjøre sikkert og skadefritt, men om uhellet først er ute, så er sikkerhetsteknologien på plass!
Dette får meg til å tenke på en liten historie en av mine gode forhandlerkollegaer fortalte meg for en stund tilbake.Hans 18-år gamle sønn hadde nettopp fått førerkort og dro stolt av sted i familiens nye XC60 for å nyte denne nye formen for frihet. Han og bilen skulle imidlertid raskt settes på prøve.
Allerede etter noen få kilometer på en nord-norsk landevei møtte den unge føreren et vogntog med en uoppmerksom fører, og i tillegg på feil side av veien.
Den nybakte sjåføren måtte i løpet av noen få sekunder velge mellom en front mot front kollisjon eller kjøre av veien. Han tok det riktige valget, svingte av veien og fikk et svært ublidt møte med terrenget.
En totalskadet bil, airbagger utløst, men en uskadet- dog noe rystet – ung sjåfør.
Etter noen sekunder hører den unge sjåføren en stemme over bilen høyttaleranlegg. Han får spørsmål om han er skadet, og om situasjonen er kritisk. Spørsmålene kommer fra Volvos operasjonssentral som allerede har mottatt signaler fra bilen om at airbagger er utløst. Samtidig er bilens GPS koordinater oversendt og bilen er derfor geografisk lokalisert.
Den unge føreren forteller at han er uskadd, men at bilen har fått hard medfart. Volvos operasjonssentral ber ham vente i bilen og informerer om at redningsetatene er varslet og på vei.
En alvorlig trafikkulykke har altså fått en god utgang, hjelpen kom raskt på plass og ikke lenge etter er den unge føreren trygt hjemme hos sin familie. Godt hjulpet av en liten innretning som heter Volvo On Call -som er der om du skulle trenge den.
Jeg hadde lyst til å dele denne historien med dere, kanskje har du en historie du vil dele med meg?
Mulig det bare er meg, men å bruke ordet «solskinnshistorie» om en trafikkulykke er vel noe søkt…
Hei Martin,
Det har du selvfølgelig helt rett i. Det var jo ikke ulykken men utfallet som var min solskinnshistorie. Skal nok passe meg litt i fremtiden for å bruke slik beskrivelse, men jeg mener jo da at når det som kunne hatt en trist utgang, endte så bra, ja det er jo et smil og litt «solskinn» på sin plass
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei
En av grunnene til at vi de tre siste gangene har kjøpt volvo er akkurat den opplevde sikkerheten. Nå har vi en XC 70 2012 modell med volvo on call(VOC), og er veldig glad for det. VOC gir en ekstra sikkerhet når vi er ute og kjører og ikke minst ro i skjelen når mine nærmeste er ute og kjører. Men jeg har et spørsmål som jeg lurer på. De fleste som kjøper biler i XC serien gjør dette for og få den beste sikkerheten med 4 hjuls trekk, og ikke for og kjøre i terrenget. Hvorfor er da alle XC modeller utstyrt med M+S dekk som sommerdekk? Dette foringer kjøreegenskapene, gir lengere bremsestrekning osv.
Mvh
Morten
Hei Morten,
Hyggelig å høre at du kjører XC70 med Volvo On Call og at du føler deg trygg !
Når det gjelder dekkvalget kan dette sikkert diskuteres. Det er alltid vanskelig å vite nøyaktig hvor den enkelte kunde bruker sin bil og derfor har våre ingeniører vurdert dette dekket som den beste all-round løsningen for XC70.
Om du ikke noen gang føler at du har nytte av et M+S dekk, ta kontakt med forhandleren din, så kan dere helt sikkert finne en løsning på ditt ønske.
Lykke til videre med din XC70 !
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei Morten,
Vedrørende M+S merkingen, så er det en kilde til forvirring på våre breddegrader. Den har liten relevans for oss med nordiske sesongvariasjoner. Du trenger to sett dekk, en med gummiblanding for høye temperaturer, og en med lave.
Vinterdekk i Norge defineres som «dekk som er spesielt produsert for vinterkjøring». Et vinterdekk kan være et piggdekk eller et såkalt friksjonsdekk (piggfritt). Alle vinterdekk har M+S merking.
Det finnes dekk på markedet som er merket med M+S uten å være dekk som er spesielt produsert for vinterkjøring, f.eks. grovmønstrede terrengdekk til bl.a. jeeper og kjøretøy med firehjulstrekk. Slike dekk kan altså ikke brukes i vinterperioden, i land der bruk av vinterdekk er påbudt. Enkelte dekk produsenter, velger å hive M+S merkingen på nesten alle dekk, slik at de kan selges til flest mulig bilmodeller, som f.eks. SUV, i markeder der M+S merking er et krav mht. mønstret i dekket. M+S henviser til mønsteret på dekket, og ikke gummiblandingen. I Norden må vi ha en gummiblanding som fungerer i kalde temperaturer på vinter.
Det finnes en oversikt over godkjente vinterdekk på denne siden: http://www.stro.se/noindex.htm
Jeg vil anta at ditt M+S sommerdekk levert av Volvo er et dekk med en gummiblanding ment for Norsk sommer og optimale egenskaper og sikkerhet. Men som Øystein skriver, sjekke gjerne hos din forhandler.
Mvh. Herman Røhrt
Hvis jeg får lov, kan jeg fortelle en lignende historie.
For mange år siden var det nær byen der jeg bodde en gutt (husker ikke om han var 18, 19 eller 20) i en 245 som skulle kjøre forbi en bil, da han oppdaget at det kom en motorsykkel fra den andre retningen.
Også han valgte å svinge av veien, mistet kontrollen og traff et tre – sidelengs. Fronthjulene og motoren gikk forbi den ene siden av treet, resten på den andre siden.
Nei, jeg har aldri før eller etter sett en Volvo som har delt seg i to, men den gjorde det. Smellet må ha vært enormt.
Sjåføren ble kjørt til sykehuset for å se om alt gikk bra, og dagen etter fikk han dra hjem igjen.
Nesten ikke til å tro at det gikk så bra…
Hei John,
Takk for at du deler en slik historie. Det gjør alltid godt å høre slike historier som kan bekrefte at det arbeidet vi både har gjort og gjør redder liv. Som du kanskje vet sa vår grunnlegger, Assar Gabrielsson, allerede i 1927 : «Biler kjøres av mennesker, derfor må alt vi både gjør og skal gjøre i Volvo være fokusert på sikkerhet»
Det gjelder den dag i dag !
Med vennlig hilsen og takk for historien
Øystein
Hei.
Sikkerhet, og sikre biler har mange aspekter. Vi har nettopp kommet tilbake fra en biltur gjennom Tyskland på autobanen. Her kjøres det fort !
På vår Volvo XC70 låste plutselig begge forhjulene seg helt fast i ca 130 kmt. Heldigvis lå vi i høyre felt, og tilfeldig vis var det ingen biler rett bak oss. Alternativt kunne en slik bråstopp resultert i en alvorlig ulykke.
Bilen ble tauet til et Volvoverksted som konstanterte at fordelingsgirkassen var totalt ødelagt. Jeg oppfordrer derfor Volvo til å gjennomgå konstuksjonen slik at en hindrer at hjulene kan låse seg fultstendig.
Hei Harald,
Takk for tilbakemelding på en alvorlig sak
Jeg er ute og reiser nå men vet at en kollega har kontaktet deg. Vi vil følge opp denne saken direkte med deg og vi har involvert våre spesialister allerede
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei, er det noe nytt i denne saken ? Vi fikk en skikkerlig skremmeskudd da forhjulene plutselig låste seg på vår XC70 i begynnelsen av oktober og vil gjerne forsikre oss om at dette ikke kan skje igjen.
Mvh
Harald Aaneby