Jeg tror de fleste har tatt til seg den siste tids mediebilde om bilavgifter, fremtidige endringer og konsekvenser knyttet til dette. Debatten rundt bilavgifter er på den ene siden fascinerende, på den andre siden bekymringsverdig.
Min bekymring går på at vi mister målet av sikte til fordel for målemetoder og ytterliggående oppfatninger om hva som er rett eller feil ved målemetodene. Det er lett å la seg rive med i en populistisk debatt om hva vi skal, eller bør, gjøre i årene fremover.
La meg derfor dele mine refleksjoner rundt debatten som har versert i media og på sosiale medier den siste tiden. Først og fremst ved å se på den reelle situasjonen relatert til miljø og utslipp fra personbiltrafikk:
Gjennom tiltak fra våre myndigheter har vi, fra å være blant de dårligste, blitt best i Europa til å redusere våre utslipp fra nye personbiler. Rapporten jeg lenker til fra Statens Vegvesen viser at vi i Norge nesten har halvert det gjennomsnittlige CO2-utslippet for nye personbiler siden 2005. Den formidable reduksjonen må vi ikke glemme å ta med oss. For ordens skyld legger jeg til at i denne perioden har vi hatt den samme målemetoden, så utslippet er reelt redusert.
At vi nå skal bytte målemetode til en metode som gir et enda bedre bilde av utslippene, er positivt. Det har dog ikke noe med hvor mye vi så langt har klart å redusere utslippene med. Derfor er jeg litt oppgitt over debatten om målemetoder. Jeg er redd vi mister målet av siktet; nemlig å fortsette å redusere utslippene fra biltrafikken.
La oss derfor fokusere på hvordan vi reduserer CO2- og NOX-utslipp fra biltrafikken, og ikke la diskusjonen om målemetoder la oss spore av.
Som aktør i den norske bilbransjen skal Volvo arbeide for at vi både reduserer de globale utslippene, så vel som de nasjonale. Vi har alle et ansvar for å bidra til at vi når to-gradersmålet og for at den luften du og jeg puster inn er av en kvalitet som ikke utgjør en helsefare.
La oss derfor få debatten inn på riktig spor. Vi mener den riktige veien til målet er å raskest mulig innføre ny teknologi, samt å skifte ut en gammel og forurensende bilpark. For å få til dette trenger vi en politikk som bidrar til nettopp det. Så langt har vi klart det, la oss derfor fortsette slik.
Med vennlig hilsen, Øystein