I april i år reiste et utvalg fra Volvo Car Norway med ti eiere fra vårt Volvo-forhandlernett til USA. Denne reisen hadde som formål å utvikle vår forståelse av hvordan deler av vår fremtid kan se ut, og hvordan dette henger sammen med og påvirker fremtidige mobilitetsløsninger.
Det hele begynte med at jeg på forsommeren i 2017 utfordret eierne av Volvo-forhandlernettet til å intensivere sitt fokus på fornøyde kunder. For å få til dette kreves det strategisk og systematisk jobbing. Resultatet ble et mål om høy kundetilfredshet som ved fullførelse skulle belønnes med en studietur til USA. Ved utgangen av 2017 hadde ti av eierkonstellasjonene nådd sine mål, og dermed ble det studietur.
Hensikten med reisen var å lære mer om hvordan bilbransjen kan se ut i fremtiden, forstå hvilke krav kunder vil stille til oss, og gå dypere inn i hvordan digitalisering, delingsøkonomi og generell disrupsjon vil påvirke både vår struktur og våre fremtidige forretningsmodeller.
Det ble en utrolig spennende reise, gode diskusjoner og noen klare konklusjoner. Jeg synes dette fokuset på fremtiden ikke bare er fascinerende men også helt vesentlig for vår posisjonering og strategi i det norske markedet.
Reisen begynte med et nærmest obligatorisk besøk hos Google. Vi gikk inn i en intens dialog om hva og hvordan Google tror fremtiden vil se ut innen mange områder med en av «futuristene» i selskapet. Her følte vi at mange av fremtidsbildene som ble presentert egentlig ikke var så langt unna våre egne scenarier, men det kom også noen overraskelser. Og det var moro!
I dag tjener Google majoriteten av sine inntekter på målrettet annonsering ved å tilby sine annonsører avanserte algoritmer for å nå sine kunder. Dette tror de vil endre seg dramatisk i løpet av få år. Slik vi ble fortalt ser de for seg at fremtidige inntekter vil i stor grad komme fra skybaserte økosystemer for lagring av store datamengder samt et helt nytt område, nemlig biometri. Biometri er bruken av biometriske sensorer på mennesker som sender data om vår helsetilstand for eventuell riktig behandling eller medisinering om vi trenger det.
Diskusjonene våre gikk selvsagt innom selvkjørende biler. Dette er et viktig område for oss i Volvo, og Google er dessuten langt fremme på området. Det ble mange visjonære diskusjoner og tanker om fremtiden, og det er ingen tvil om at Google fremdeles må være et av de mest spennende selskaper i verden å jobbe i akkurat nå. Jeg fascineres også av deres evne til å tiltrekke seg den rette kompetansen og talenter for fremtiden, og å ivareta en sterk bedriftskultur i en organisasjon på om lag 65.000 ansatte. Her har mange mye å lære, inkludert oss.
Etter besøket hos Google gikk turen til Silicon Innovation Center. Et utrolig interessant møte hvor vi fikk se på hvilke analyser de gjør for å oppdage trender som sterkt kommer til å påvirke vår fremtid.
Vårt neste stopp på reisen var vårt amerikanske hovedkontor. Her fikk vi høre detaljer fra det amerikanske markedet, og en gjennomgang av en analyse av suksessen til Volvo i USA de siste årene. Svært ofte erfarer vi at trender i det amerikanske bilmarkedet kommer til Europa tre til fire år senere. Dessuten går som kjent smitteeffekten til Europa fortere og fortere takket være digitaliseringen. Dermed er det alltid utrolig viktig og relevant for oss å forstå hva som skjer og hvilke erfaringer vi gjør oss i USA for så å ta dette med inn i våre planer i Norge.
Vårt avsluttende tema på dette kontoret ble selvsagt den nye bilfabrikken i South Carolina hvor de første bilene skal rulle ut fra produksjonsbåndet allerede i august. Dette er en milepæl for Volvo i det amerikanske markedet, men dette er også helt sentralt i vår globale vekststrategi mot 2025.
Inntrykkene fra reisen er mange, og en god debrief var vesentlig for å kunne holde fokus på noen temaer for vår organisasjon for så å bedre kartlegge hva det vil kreve av oss for å kunne levere. Jeg kan konkludere med at vi fikk bekreftet at det ligger spennende muligheter fremover for oss som jobber i bilbransjen, også i Norge! Volvo Car Norway er med på reisen, og jeg skal gjøre mitt ytterste for å sikre at vi forblir en spennende og aktuell bilprodusent for det norske markedet.