Først av alt vil jeg å takke for følget i 2016, og ønske dere alle sammen et riktig godt 2017!
Jeg liker å reflektere litt, og vil gjerne oppsummere noe av året vi har lagt bak oss før jeg ser på de muligheter og utfordringer som ligger foran oss i det nye året.
For oss i Volvo har 2016 vært et utrolig spennende år på mange områder.
Lanseringen av nye Volvo S90 og nye Volvo V90 har naturligvis vært en utrolig begivenhet for oss. Da vi for snart 2 år siden lanserte XC90 og hadde et forhåndssalg på over 1000 biler, var det mange hos oss som sa at dette måtte være en «Once in a life time» opplevelse!
Dette viste seg å være en stor feilvurdering. Allerede før lanseringen av nye S90 og V90 var forhåndssalget til vår store glede på over 1500 biler! Takk for tilliten dere viser oss.
Denne suksessen har gitt oss mye energi og stor motivasjon til å gjøre den best mulige jobb for dere i det norske markedet.
Den gode mottagelsen av våre nye modeller ble heller ikke gjort til skamme ved pre lanseringen av nye V90 Cross Country, som ved årets slutt hadde en ordrebok på over 500 biler.
Et lite skår i gleden er naturligvis at vi per dags dato har noe lange leveringstider, men jeg vet at dette vil bedre seg i 2017.
Personlig Service Tekniker
I tillegg til lanseringen av nye modeller har 2016 vært preget av at vi også når det gjelder service, utvikler oss på en spennende og svært positiv måte. I stor grad har hele vårt forhandlernett nå implementert PST (Personlig Service Tekniker) på sine verksteder. Vi ser at dette konseptet gjør at dere som kunder er mer fornøyde, og også at arbeidsmiljøet og trivselen for våre PST ‘er bedre ved at de ved personlig kontakt og dialog med kundene kan gjøre en enda bedre jobb.
Ut fra vår erfaring med PST valgte vi i 2016 å starte neste steg i utviklingen av verkstedene ved å implementere VPS (Volvo Personlig Service). Dette kan på mange måter sies å være neste versjon av PST konseptet, men det er også mye mere. I korte trekk kan det beskrives som at to og to PST’ er jobber sammen. Dette øker effektiviteten på måten arbeidet gjennomføres, og gir deg som kunde muligheten til å booke tid for service eller reparasjon hos din PST og vente mens jobben utføres. I tillegg vil forhandlerne ha egnet sted hvor du kan sitte å jobbe – eller helt enkelt koble – av mens to PST’ er utfører jobben på din bil så effektivt som mulig.
De to første forhandlerne ble VPS sertifisert i 2016.
Bilavgiftene stod sentralt i fjoråret
I en oppsummering av fjoråret står også bilavgiftene sentralt. Etter å ha vært sterkt engasjert på dette området i mange år, var det gledelig å konstatere at Regjeringen valgte å tenke klokt gjennom å fjerne siste del av effektkomponenten i engangsavgiften. Dette var helt nødvendig i et «grønt» perspektiv, og jeg har flere ganger her på bloggen min skrevet om at hestekrefter ikke forurenser.
Les også: Hestekrefter forurenser ikke, og fører ikke til global oppvarming.
Ved at effektkomponenten nå er fjernet, blir det mulig for deg som kunde å velge motorer med høy ytelse men lave utslipp – helt i tråd med avgiftssystemets intensjoner.
Relatert til bilavgiftene i Norge, velger jeg å kalle dette en milepel. Jeg er dessuten ganske sikker på at Regjeringen både kan og må utvikle avgiftssystemet i årene fremover slik at det blir mindre avgifter ved kjøp av bil og noe mere på bruk. På den måten blir det rimeligere å kjøpe nye, sikre biler med lave utslipp, og vi får fornyet hele vår bilpark – som i dag er blant de eldste i Europa.
Digitalisering av hele samfunnet
2016 har for oss også vært preget av den digitaliseringen som skjer i hele samfunnet vårt. For oss har det innebåret at våre nye biler som er Connected Cars, kan inkluderes i nye løsninger og tjenester. Eksempler her er nye forsikringsprodukter, og for oss så langt kanskje aller mest In Car Delivery. Du kan handle dine dagligvarer på nett hos Marked.no og få varene direkte levert til din bil når du er parkert på jobb eller hvilket som helst annet sted. Les gjerne mere om dette på våre nettsider.
Avslutningsvis i 2016, var det også en milepæl for oss i Norge når vi som det første Volvo-markedet i verden startet med netthandel av bil, hvor du kan lease den Volvo V40 du ønsker. En rekke kunder har allerede benyttet seg av løsningen, og jeg tror at dette er en kundekanal som vil ekspandere raskt.
Velkommen til 2017
Jeg tror – som mange av mine kollegaer – på et nytt godt Volvo-år sammen med dere. Vi vil fortsette å implementere vårt nye verkstedskonsept, og vil også lansere nye bilmodeller.
Naturligvis skal vi ha Norges-premiere for V90 CC i første kvartal, hvor dere kan både se og prøve-kjøre denne nye modellen. Vi vil også starte pr lansering av neste nye modell, en modell jeg vet mange av dere venter på i spenning. Her må jeg nok være litt hemmelighetsfull, men jeg kan forsikre dere om at det er bare å glede seg til en utrolig spennende Volvo-modell.
2017 blir også et nytt år hvor elektrifiseringsstrategien tas videre på flere modeller – som ladbare hybrider, dagens løsninger og helt nye løsninger – for også å ende med en hel-elektrisk Volvo i 2019.
I 2017 skal vi naturligvis derfor vokse videre i det norske markedet, men vår aller viktigste målsetning er også i år å ha de mest fornøyde kundene i norsk bilbransje. Det får vi ikke uten å fortjene det, og jeg vet at jeg har alle mine Volvo-kollegaer i hele Norge med meg i denne målsetningen.
Igjen, takk for følget i 2016. Jeg ser frem til å ha en dialog med dere her på bloggen min også i 2017.
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei Øystein.
Du er hjertelig velkommen til å ta del i noen tilbakemeldinger om nye S90.
Hei Gunnar,
Ta gjerne kontakt med meg. Vi snakket jo på telefon men ring meg gjerne om det er noe mere
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei
Jeg har en V70 fra 2009, og vil gjerne oppgradere radioen til DAB. Jeg er fornøyd med bilen, men lurer på om Volvo vil tilrettelegge for slik oppgradering, eller om jeg må kjøpe nyere bil for å få dabi bilen, eller gå eksternt for å få det montert.
På forhånd takk
Per
Hei Per Andre,
Vi har nå en integrert adapterløsning som vi mener er bra. Kan du kontakte vårt kundesenter@volvocars.com med dine bildata så hjelper de deg med mulige løsninger
Med vennlig hilsen
Øystein
Godt nyttår! Hvor langt er dere kommet med dab utfordringene for de xc 70 modellene som en del forhandlere har hentet fra Sverige? Jeg har forstått at dette skulle være på plass høsten 2016, men har ikke sett eller hørt noe så langt. I slukkes FM nettet og da har jeg en 2016 modell uten radio. Det er under hva jeg forventer av et merke som Volvo. Håper løsningen er nært forestående.
Mvh John Roar Paulsen
Hei John Roar og Godt Nyttår !
Vi har nå en integrert adapterløsning som vi mener er bra.
Kan du kontakte kundesenter@volvocars.com så skal vi hjelpe deg videre
Med vennlig hilsen
Øystein
Jeg har en Volvo V50. dere greier ikke rep, den. Veldig rart. T-90535081
Kjære Willy,
Dette hørtes ikke bra ut. Kan du være snill å kontakte meg på oherland@volvocars.com eller på kundesenter@volvocars.com så skal vi nok få løst dette
Med vennlig hilsen
Øystein
Hei – takk for fin gjennomgang Øystein! Det er alltid inspirerende å høre fra deg!
Hei Trond !
Tusen takk for hyggelig melding !
Med vennlig hilsen
Øystein
hei
jeg er eier av min andre Volvo modell, jeg hadde først en 03mod V70 som jeg hadde i 2 år inntil jeg fikk min nye Volvo 4. mai i fjor (2016) da fikk jeg en XC60 10mod, Jeg ser å hører at Volvo pick up, altså Volvo bil med lasteplan bak ikke er produsert/lansert ennå, det er den eneste bilen jeg savner av alle Volvo modellene, blir den å komme, den hadde blitt veldig tøff med XC90 front hvis den hadde blitt produsert nå
Hei Steffan
Takk for kommentar på bloggen min.
Jeg kan nok ikke hjelpe deg med en Volvo pick-up men jeg er enig med deg, den hadde vært tøff.
Jeg fant for øvrig en ombygget en på nettet som hadde to bakakslinger og som var brukt av et filmteam som skulle ta noen kjøreopptak. Det var en utrolig cool bil, men slike må nok bygges av entusiaster.
Med vennlig hilsen
Øystein